Skip to main content

10 Cara Kejutkan Anak Susah Bangun Pagi


Anak yang sukar bangun pagi memang menjadi cabaran kepada ibu bapa.

Masalah ini juga tidak kira anak lelaki mahupun anak perempuan. Kebiasaanya pada hari ibu
bapa bekerja atau hari bersekolah memang anak-anak perlu di latih bangun di awal pagi seperti jam 6 pagi. Berbeza dengan hari minggu, mereka boleh lajak tidur ke jam 10 pagi.

Bila dikejutkan pasti ada adegan menangis, marah-marah dan segalanya menjadi lambat, kesudahanya kita lambat bergerak ke tempat kerja, anak-anak juga lambat ke sekolah.

Dan yang paling kita tidak mahu, kesan negatif pada anak dengan kemarahan kita.




Jadi, sebelum anak kita teruskan tabiat malas bangun pagi ini, kita perlu bertindak! biar lepas ni, bangun pagi adalah satu rutin yang best bagi anak-anak kita :) .

Di antara cara- cara yang boleh kita cuba dan amalkan :-
  1. Sebelum memulakan kata-kata lain , berikan salam terlebih dahulu, "Assalamualaikum anak ibu, jom bangun" . tapi kadang-kadang kata-kata macam ni tak membantu untuk masalah anak liat bangun tidur ini. tapi tak pe .. kita bagi je salam. maksud salam itu amat bermakna untuk anak kita. :)
  2. Usap dada mereka sambil kita selawat 3 kali, niat nanti anak bangun jangan nangis -nangis contohnya. " selawat 3 kali, nanti nuha bangun jangan nangis-nangis ye" sambil hembuskan ke ubun-ubun anak. buat sepenuh hati , ikhlas dan penuh kasih sayang.
  3. Elak mengejutkan anak-anak secara kasar. elakan marah-marah, tarik-tarik tangan atau kaki anak secara kasar. Sakat menyakat ke. Cara ini bukan sahaja akan membuatkan anak bertambah marah, malah anak akan terus menangis, menjerit-jerit dan mengamuk.
  4. Setelah kita tingalkan cara no 3 . Jom kita cuba cara pujukan seperti bercerita. Cerita apa yang mereka suka, contoh pada malam sebelum tidur kita bercerita mengenai sang kancil berlari laju. Jadi semasa ingin kejutkan mereka, mulakan juga dengan cerita sang kancil berlari laju datang kejutkan mereka. sambil jari-jari kita buat seperti lari laju di atas badan anak-anak. cari ini untuk gantikan dengan cara marah-marah dan adegen tarik-tarik kaki dan tangan tadi. (cara ini boleh di lakukan untuk anak-anak berusia bawah 5 tahun).
  5. Buatkan sarapan kegemaran anak. ketika kejutkan mereka. informkan sekali " ibu ada buatkan makaroni goreng dengan air teh untuk nuha, sedap sangatt. lambat bangun habis :) " .. haa tetapi pujuk.
  6. Selain itu , untuk anak-anak kecil dalam linkungan umur 4 tahun ke bawah , boleh kita pasangkan lagu-lagu atau nasyid  kegemaran mereka tu , sambil kita pun happy-happy bersama. menyanyi samasama sehinggalah selesai mandikan dan pakaikan baju mereka.
  7. Untuk anak-anak 5 tahun ke atas , kita boleh latih mereka berdikari sendiri seperti sediakan jam loceng mereka dan letakkan berdekatan tempat mereka tidur :).
  8. Latih anak supaya tidur awal waktu, sesetengah anak-anak , sukar bangun pagi di sebabkan masih mengantuk sebab tidak cukup waktu tidur. contohnya pada jam 10 malam, kita tutup semua lampu, tv, simpan permainan dan sebagainya.
  9. Elakkan minuman berkafien di malam hari, seperti kopi, selain itu, minuman berkafien ini pun tak berapa elok kan :).
  10. Boleh juga pujuk dengan hadiah sesuatu, tetapi cara ini saya tidak galak kan sebab nanti , hari-hari mengharapkan sesuatu.. ahhh tak maula kan macam ni. kalau tak de yang dia nak .. lagi parah.. :(


Comments

Popular posts from this blog

10 CARA KEJUTKAN ANAK SUSAH BANGUN WAKTU PAGI

Anak yang sukar bangun pagi memang menjadi cabaran kepada ibu bapa. Masalah ini juga tidak kira anak lelaki mahupun anak perempuan. Kebiasaanya pada hari ibu bapa bekerja atau hari bersekolah memang anak-anak perlu di latih bangun di awal pagi seperti jam 6 pagi. Berbeza dengan hari minggu, mereka boleh lajak tidur ke jam 10 pagi. Bila dikejutkan pasti ada adegan menangis, marah-marah dan segalanya menjadi lambat, kesudahanya kita lambat bergerak ke tempat kerja, anak-anak juga lambat ke sekolah. Dan yang paling kita tidak mahu, kesan negatif pada anak dengan kemarahan kita. Jadi, sebelum anak kita teruskan tabiat malas bangun pagi ini, kita perlu bertindak! biar lepas ni, bangun pagi adalah satu rutin yang best bagi anak-anak kita :) . Di antara cara- cara yang boleh kita cuba dan amalkan :- Sebelum memulakan kata-kata lain , berikan salam terlebih dahulu, "Assalamualaikum anak ibu, jom bangun" . tapi kadang-kadang kata-kata macam ni

LUBAN DAN MANFAATNYA

Luban pada masa kini semakin mendapat banyak permintaan kerana penemuan oleh para saintis tentang kebaikan luban. Luban atau dikenali sebagai Frankincense ini adalah getah resin yang terhasil dari torehan pada kulit pokok spesies Boswellia. Manfaat Luban . Meningkat fokus & daya ingatan Meredakan sakit kepala dan migrain Memperkembangkan kemahiran kognitif Mengurangkan stress dan anxiety Melindungi organ hati Baik untuk kesihatan gusi Masalah autoimmune ( Resdung, Asma dan Ekzema) Meningkatkan pengeluaran susu badan Anti-radang Anti- kanser Anti-fungal Anti-neoplastik (anti-tumor) Anti-bakteria Pohon Pokok Luban Getah Luban Terdapat banyak bukti kajian saintifik terhadap luban, antaranya…. Untuk meningkatkan memori otak. Luban merawat penyakit sawan. Hasil kajian mendapati luban dapat mengimbangi kesan bahaya serangan sawan terhadap fungsi kognitif. Luban sebagai anti-kanser. Pengambilan luban juga menghalang p

STF Sekolah Terbaik SPM 2017 Peringkat Kebangsaan

TANIAH STF! Keputusan SPM 2017 yang dikeluarkan semalam telah melonjakkan nama Sekolah Tun Fatimah Johor Bahru (STF) sebagai sekolah terbaik keseluruhan SPM di peringkat kebangsaan dengan mencatatkan gred purata sekolah (GPS) sebanyak 1.109. Seramai 58 pelajar telah mencatatkan keputusan 9A. Peratus mendapat semua A adalah 44.60% berbanding 40.00% pada tahun 2016. FB Live Pengumuman SPM 2017 FB Live Harian Metro Taniah srikandi-srikandi Tun Fatimah kerana mengharumkan nama sekolah dan negeri Johor secara amnya. 😍 PUTRAJAYA: Keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2017 mencatatkan Gred Purata Nasional (GPN) 4.90, pencapaian lebih baik berbanding 5.05 pada 2016. Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr Amin Senin, berkata pencapaian calon di bandar dan luar bandar menunjukkan prestasi memberangsangkan iaitu GPN 4.75, berbanding 4.89 pada 2016 bagi bandar, dan 5.22 berbanding 5.36 pada 2016 bagi luar bandar. Amin berkata, secara keseluruhannya, sebanyak 66 peratus