Skip to main content

NAK ANAK BIJAK MACAM STEPHEN HAWKING? BOLEH CUBA CARA NI....


Pada tahun 2016, seorang kanak-kanak bernama Sharvin Jeyendra kelahiran Malaysia telah dinobatkan sebagai kanak-kanak paling pintar di Australia oleh pertubuhan IQ tinggi, Mensa malah tahap IQ yang dimilikinya juga melebihi saintis genius, Stephan Hawking (Sinar Harian, 17 April 2016).

Remaja yang kini tinggal di Perth, Sharvin Jeyendra berjaya mendapat skor IQ markah 168, lapan mata lebih tinggi dari saitis terkemuka itu. Ini kisah Sharvin Jeyendra, tapi persoalannya adakah anak-anak anda mampu memilik kercerdikan seperti Sharvin?

Tentu sekali tidak. Kerana kanak-kanak Sharvin mewakili hanya 2% populasi orang pintar di seluruh dunia. Tetapi, anda boleh beri galakkan kepada anak anda untuk menjadi cerdas dan pintar seawal usia kanak-kanak seperti melatih dengan teknik tertentu dan juga dari segi permakanan kerana otak kanak-kanak seperti span dan boleh menyerap apa sahaja.

Semua ibu bapa pasti berharap anak mereka memiliki otak cerdas dan berbakat. Jika anda mahu anak anda membesar seperti Sharvin Jeyendra yang bijak pandai, amalkan beberapa makanan yang dapat merangsang kecerdasan otak yang boleh diamalkan sejak kecil lagi. Jadi, mulakan dengan pemakanan yang seimbang dan mengandungi khasiat bagi meningkatkan kecerdasan otak seawal usia muda.

Madu


Salah satu makanan terbaik untuk otak adalah madu. Madu merupakan campuran vitamin, zat mineral, bio-hormon serta enzim yang dapat merangsang kerja otak dan membantu anda fokus lebih baik serta mengusir tekanan.

Ikan


Ikan dan makanan laut juga sangat baik untuk otak. Makanan ini mengandungi pelbagai asid amino yang bertanggungjawab merangsang rembesan noradrenalin dan dopamin. Pelbagai makanan laut juga dikenali mampu merangsang perkembangan otak.

Pisang


Pisang sangat baik untuk otak. 100g pisang boleh membekalkan tubuh dengan kira-kira 1.7mg serotonin yang berguna meningkatkan kemampuan otak untuk menumpukan perhatian. Serotonin juga dikenali sebagai hormon yang mencetuskan rasa bahagia. Satu atau dua ulas pisang setiap hari diyakini boleh meningkatkan prestasi otak.

Limau

Berkhasiat untuk mengemaskan urat-urat jantung dan menambah kekuatan fikiran menurut hadis Nabi S.A.W.

Buah Delima


Untuk penerang hati. Sabda Nabi S.A.W, “Barangsiapa yang memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari.”

Kismis


Kismis sarat akan glukosa dan fruktosa yang mampu meningkatkan penyerapan vitamin sehingga bermanfaat untuk meningkatkan sistem kekebalan tubuh anda. Ia menguatkan jantung, menghilangkan penyakit, menghilangkan panas dan memulihkan kesihatan jiwa. Kismis juga dapat meningkatkan keupayaan untuk menghafal.

Telur

Bermanfaat untuk menambah kekuatan otak, badan dan menjaga kesihatan keseluruhannya. Ahli kesihatan mengakui ia merupakan makanan yang lengkap dan berkhasiat. Ia mengandungi protein, mineral, vitamin, kalsium, kuprum, magnesium, fosforus, kalium, sulfur, natrium, klorin, zat besi, air, choline dan bahan ekstraktif. Telur terutama telur kuning, berupaya mengatasi masalah kelemahan tenaga fizikal dan minda sekaligus.

Susu

Susu berguna untuk kesihatan otak, mempertajamkan ingatan, membekalkan tenaga mental dan fizikal. Ia berkhasiat untuk merawati kesihatan umum dan merupakan penawar penyakit lupa yang berkesan. Rasullullah S.A.W menerangkan susu boleh menguatkan belakang, untuk akal fikiran, memperbaiki penglihatan dan menghindari penyakit lupa.

Minyak Zaitun


Minyak zaitun adalah makanan yang berkesan untuk mencegah penyakit alzheimer dan nyanyuk. Makanan tersebut menggalakkan pertumbuhan sel-sel otak, seterusnya meningkatkan fungsi otak termasuk daya ingatan. Cuba minum sesudu minyak minyak zaitun setiap hari.

Selamat mencuba!



=======================================

JUS SMART IQ-G merupakan makanan tambahan yang sangat baik untuk pertumbuhan sel-sel otak anak-anak anda. Selain itu, ia membantu meremajakan kembali sel-sel otak agar kembali cergas. Jus minda ini berbentuk cecair yang mudah diambil dan mengandungi 2 perisa Manggo dan Strawberi yang sangat lazat.


Apabila sel-sel otak kembali cergas ia akan membantu anak-anak mudah untuk memahami suatu pembelajaran dan menjadikan mereka lebih bertenaga. Proses pembelajaran memerlukan tenaga yang banyak kerana melibatkan mental dan fizikal jika anak mudah lesu ia akan menjejaskan proses pembelajaran mereka. Rasa jus yang pekat dan lazat akan membuatkan anak anda pasti menyukainya.




KHASIAT JUS SMART IQ-G
  • Meningkatkan daya fokus dan tumpuan kanak-kanak
  • Membantu perkembangan IQ
  • Menyuburkan sel-sel otak
  • Penerang hati
  • Mudah faham,mempercepatkan daya ingatan dan pantas berfikir
  • Meningkatkan semangat belajar
  • Melembutkan hati
  • Memberi ketenangan dan menstabilkan emosi
  • Memudahkan hafalan
  • Menajamkan daya fikiran
  • Menjadikan tubuh badan tidak mudah lesu dan mengantuk

KESAN AWAL PENGGUNAAN
  • Fikiran terasa segar dan mampu berfikir  dengan lebih tenang:
  • Mudah mengimbas kembali maklumat yang dibaca;
  • Keupayaan belajar akan lebih bertenaga, mampu mengekalkan konsentrasi untuk jangka waktu yang lebih lama;
  • Pemulihan ‘mood’ kepada lebih ceria dan positif. Rasa lebih bersemangat dan yakin boleh.

Untuk mendapatkan Jus Smart IQ, hubungi saya (SHAH) di nombor 0103036076

atau Whatsapp saya melalui link ini bit.ly/shahjsi




Comments

Popular posts from this blog

10 CARA KEJUTKAN ANAK SUSAH BANGUN WAKTU PAGI

Anak yang sukar bangun pagi memang menjadi cabaran kepada ibu bapa. Masalah ini juga tidak kira anak lelaki mahupun anak perempuan. Kebiasaanya pada hari ibu bapa bekerja atau hari bersekolah memang anak-anak perlu di latih bangun di awal pagi seperti jam 6 pagi. Berbeza dengan hari minggu, mereka boleh lajak tidur ke jam 10 pagi. Bila dikejutkan pasti ada adegan menangis, marah-marah dan segalanya menjadi lambat, kesudahanya kita lambat bergerak ke tempat kerja, anak-anak juga lambat ke sekolah. Dan yang paling kita tidak mahu, kesan negatif pada anak dengan kemarahan kita. Jadi, sebelum anak kita teruskan tabiat malas bangun pagi ini, kita perlu bertindak! biar lepas ni, bangun pagi adalah satu rutin yang best bagi anak-anak kita :) . Di antara cara- cara yang boleh kita cuba dan amalkan :- Sebelum memulakan kata-kata lain , berikan salam terlebih dahulu, "Assalamualaikum anak ibu, jom bangun" . tapi kadang-kadang kata-kata macam ni

LUBAN DAN MANFAATNYA

Luban pada masa kini semakin mendapat banyak permintaan kerana penemuan oleh para saintis tentang kebaikan luban. Luban atau dikenali sebagai Frankincense ini adalah getah resin yang terhasil dari torehan pada kulit pokok spesies Boswellia. Manfaat Luban . Meningkat fokus & daya ingatan Meredakan sakit kepala dan migrain Memperkembangkan kemahiran kognitif Mengurangkan stress dan anxiety Melindungi organ hati Baik untuk kesihatan gusi Masalah autoimmune ( Resdung, Asma dan Ekzema) Meningkatkan pengeluaran susu badan Anti-radang Anti- kanser Anti-fungal Anti-neoplastik (anti-tumor) Anti-bakteria Pohon Pokok Luban Getah Luban Terdapat banyak bukti kajian saintifik terhadap luban, antaranya…. Untuk meningkatkan memori otak. Luban merawat penyakit sawan. Hasil kajian mendapati luban dapat mengimbangi kesan bahaya serangan sawan terhadap fungsi kognitif. Luban sebagai anti-kanser. Pengambilan luban juga menghalang p

STF Sekolah Terbaik SPM 2017 Peringkat Kebangsaan

TANIAH STF! Keputusan SPM 2017 yang dikeluarkan semalam telah melonjakkan nama Sekolah Tun Fatimah Johor Bahru (STF) sebagai sekolah terbaik keseluruhan SPM di peringkat kebangsaan dengan mencatatkan gred purata sekolah (GPS) sebanyak 1.109. Seramai 58 pelajar telah mencatatkan keputusan 9A. Peratus mendapat semua A adalah 44.60% berbanding 40.00% pada tahun 2016. FB Live Pengumuman SPM 2017 FB Live Harian Metro Taniah srikandi-srikandi Tun Fatimah kerana mengharumkan nama sekolah dan negeri Johor secara amnya. 😍 PUTRAJAYA: Keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2017 mencatatkan Gred Purata Nasional (GPN) 4.90, pencapaian lebih baik berbanding 5.05 pada 2016. Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr Amin Senin, berkata pencapaian calon di bandar dan luar bandar menunjukkan prestasi memberangsangkan iaitu GPN 4.75, berbanding 4.89 pada 2016 bagi bandar, dan 5.22 berbanding 5.36 pada 2016 bagi luar bandar. Amin berkata, secara keseluruhannya, sebanyak 66 peratus